Porovnání LED světelných zdrojů - Mazda6 GL zpátečka

V dnešní slibované galerii se můžete podívat na porovnání svítivosti couvacího světla u vozu Mazda6 GL. Textová část bude poněkud obsáhlejší, ovšem cítíme, že je nutné popsat alespoň základní informace ohledně tohoto experimentu. Budeme moc rádi, když si najdete chvíli času a přečtete si vše například u dobré kávy či jiné oblíbené činnosti.

 Proč jsme se rozhodli pro tohle měření?
- Velice často se setkáváme s názorem lidí, že LED do vozů nepatří. My bychom toto tvrzení poupravili na to, že ne všechny LED do vozu patří. Netýká se to pouze problematiky couvacích světel, ale veškerého osvětlení od předních světel, až po zadní osvětlení RZ (k němu máme připravený další porovnávací test).
- Také se často setkáváme s tím, že majitelé vozidel mají kladné zkušenosti s LED osvětlením, ovšem po spolupráci s námi zjistí, že jeho kvality nevyužívali naplno, popřípadě nevyužívali vhodnou formou.
Čím víc chipů, tím víc LED!!!???
- Ano tohle je jeden z mýtů, se kterým se setkáváme dnes a denně. Z vozů vytahujeme, popřípadě nám majitelé sami posílají foto LED zdrojů zpáteček, které mají ve vozech. Tyto LED zdroje mají na sobě klidně desítky chipů a i přesto je jejich svítivost v LED světě velice průměrná. Nutno jedním dechem podotknout, že i teplotní management takových typů je většinou jedním slovem tragický, z čehož vyplývají vysoké teploty a nízká životnost jednotlivých chipů.
- Tímto bychom velice rádi poděkovali všem majitelům vozidel, kteří s námi spolupracovali a dovolili nám použít jejich LED zdroje. Jedná se o LED zdroje zakoupené u nás v internetových obchodech, u překupníků na facebooku či jiných platformách a v neposlední řadě na velkých internetových zahraničních tržištích.
Koupil jsem si tu nejsilnější LED dle parametrů, jak to, že svítí méně než papírově slabší LED?
- Tady platí dvojnásob, že papír snese vše a ne vždy to co je na papíře, platí i ve skutečnosti. Teoretické výkonové hodnoty, hlavně u levných LED se často počítají jednoduše z počtu chipů krát jejich maximální světelný výkon na jednotku příkonu. Často tak měřený výkon v reálném světě neodpovídá papírovým hodnotám klidně o celé řády.
- Velice také záleží na konstrukci LED a ohniskové vzdálenosti a vsazení jednotlivých chipů. Ty potom dokážou nebo naopak nedokážou využít usměrňovací potenciál celé paraboly.
Jaké jsou důležité parametry LED zdrojů?
- Jednoznačně vždy jmenujeme celkové zpracování, které se týká hlavně pozice chipů ve správné ohniskové vzdálenosti a také odvod tepla od svítících chipů! Tzv. heat management je velice důležitý pro správnou a dlouhodobou funkčnost, ale také bezpečnost. Již několikrát jsme z vozů vytahovali roztavené LED, na kterých nebyly chipy chlazeny pasivním kovovým chladičem, ale pouze plastem s povrchovou úpravou.
- Dále potom záleží na jednotlivých výkonových charakteristikách použitých chipů a jiných el. součástek a v neposlední řadě také na designu. Na tom si dáváme záležet a vždy rozlišujeme, zda je LED zdroj ukrytý za plastem světlometu, nebo je vystaven na obdiv v celé své kráse
Jak mohou takové parametrové rozdíly ovlivnit světelnou charakteristiku světelného kužele couvacího světla, můžete vidět na následujících fotografiích.
Pro objektivitu a snadné porovnání jsme u místa s největším výkonem vláknové žárovky nalepili kontrolní značku. Následující měření jsme tedy prováděli ve stejném kvadrantu.
Vozidlo, na kterém jsme měření prováděli, stojí cca 1 m od zdi a po dobu celého experimentu nedošlo k jeho posunutí. Jedná se o vůz Mazda6 v karosářské variantě wagon roku výroby 2020.
V garáži, kde měření probíhalo, bylo okolo 15 °C a bylo vypnuto veškeré osvětlení.
Kdo dočetl až sem nám udělal obrovskou radost a má od nás velké uznání. A nyní vzhůru na foto.


- Rozdíly ve světelné charakteristice jsou hned patrné i na srovnávací fotografii.
Usměrnění světla, stejně jako světelný výkon jednotlivých variant se liší. 
- Referenčním zdrojem světla nám bude klasická originální vláknová žárovka W21W. Pro tuto žárovku byla také navrhnuta parabola ve světle, a tak světelný kužel svítí za vůz rovnoměrně na levou i pravou stranu. Provedli jsme měření, které ukázalo maximální hodnotu 146,5 lux. V tomto místě jsme nalepili na zeď pomocnou značku a další měření jsme tak prováděli u LED zdrojů ve stejném kvadrantu. 
-   A nyní odpověď na včerejší otázku. Může LED svítit méně jako původní vláknová žárovka? Ano může 
- Naměřená hodnota jedné led 116,4 lx, a to je o 30 lx nižší než u standardní vláknové žárovky.
- Další LED již vypadá nadějněji. Je vidět, že světelný kužel míří spíše do vnější strany. Prostřední osvětlená část za vozem je méně homogenní.
- U dalších led dělá šířka světelného kužele z pohledu couvání na zrcátka problém. Couvací žárovka nesvítí skoro vůbec do strany. Ovšem z pohledu couvací kamery je toto usměrnění světla naopak velmi přínosné. Prostor přímo za vozem je osvětlen velice dobře. 
- V dalším případě vidíme opačný problém. Čočka LED zdroje poslala veškerý světelný výkon vně a světelný kužel je tak značně zdeformován. Opět varianta vhodná pro osvětlení zadní části na straně spolujezdce. 
- 631 lx, to je ten pravý výkon a rozdíl ve kterém válcujeme různé led zdroje. Více jak 4x více světla oproti standardní vláknové žárovce a 2x oproti běžným LED zdrojům. Usměrnění světla do všech směrů a výborná pomoc při couvání i v naprosté tmě! 
- Nyní navíc nabízíme možnost ještě silnějších led 10 x (!) více světla.

Napište nám